s Mammalaiffii: Elämäntapamuutos: Vko 14 tulokset ja fiilikset

maanantai 20. huhtikuuta 2015

Elämäntapamuutos: Vko 14 tulokset ja fiilikset

Tää viikko oli aika katastrofaalinen mun laihdutukseni kannalta. Meinaan kuopuksen sairaalareissun takia. Sairaalassa olin lähinnä kanttiinin armoilla ja vähäinenkin liikuntani oli tauolla (ainoa liikunta tiistain jälkeen tapahtui kyykkyjä tekemällä ja seinää vasten punnerruksilla). Onneksi sentään välillä pääsin käymään pikaisesti pienessä lähikaupassa, josta ostin iltapalarahkaa, hedelmiä ja ateriankorvauspatukoita, jotta saisin hiilihydraatit pysymään edes hieman kurissa. 

Joka tapauksessa tämän viikon hiilihydraattimäärä hipoi taivaita, normaaliin ruokavaliooni verrattuna. Pelkäsin hurjasti tänä aamuna mennä vaa´alle ja astuinkin sen päälle kädet silmieni päällä. Pelotti, hirvitti ja olin aivan varma, että nyt on lukemat korkeammalla kuin viikkoihin. Mutta EI! ...Ei ollut. Aivan ihanaa =)

Joten totesin itsekseni, että ehkä mun kroppa oli kunnon tankkausta vailla, jotta lähtisi taas kunnolla toimimaan. Saattoi, raukka "pieni", olla jopa pienoiselle säästöliekille joutunut...

Mutta mennääs itse tuloksiin, jonka jälkeen kirjoittelen teille vielä lukemastani apteekin lehden artikkelista ja pysyvistä elämäntapamuutosta tukevista ruokavalinnoista.


Vko 14 Tulokset

 

- 1,4 kg (yht. - 8,0 kg)

Vyötärö: - 2,0 cm (yht. - 9,0 cm)



**********

Pysyvästi kevyempi?


 
Nyt kun meillä on sairasteltu jo pidemmän aikaa enemmän ja vähemmän, niin on tullut käytyä apteekissakin useasti. Viime kerralla mukaani tarttui Apteekin asiakaslehti: Terveydeksi. 

Normaalisti en lehteä mukaani ole ottanut, mutta nyt silmääni osui mielenkiintoisen artikkelin otsikko: Pysyvästi kevyempi (kirjoittaja Virve Järvinen, asiantuntijana ravitsemustieteen professori Mikael Fogelholm / Helsingin yliopisto).

Heti sopivan tilaisuuden tullen, otin ja luin artikkelin ja yllätyin kuinka paljon olen itse sisäistänyt pysyvästi kevyemmän minän elämäntapoja. Tuli tosi hyvä fiilis ja päätin kirjoittaa artikkelista blogiini. Oli siinä niin hyviä ohjeistuksia tai oikeastaan aika perusjuttuja, mutta hyviä sellasia.

Artikkelissa asiantuntija Mikael Fogelholm toteaa heti alkuunsa, että laihduttajan tulee tehdä sellasia valintoja muutoksessaan, että niiden kanssa pärjää myös viiden vuoden kuluttua. Muuten kilot tulevat takaisin.

Eli usein on kyse omasta ruokavaliosta, joko poistettavista tai korvattavista tuotteista. Suinpäin ei muutokseen kumminkaan kannata rynnätä, vaan on hyvä vähän suunnitella etukäteen, miten korvata mikäkin rasvainen tai runsas sokerinen tuote.


Esimerkkejä minun korvaustuotteistani:


Ennen: Naudanjauheliha 17 %  100g, 228 kcal ja Sika-nautajauheliha 20 %, 260 kcal
Nyt: Naudanjauheliha 10 % 100g, 170 kcal, Naudan paistijauheliha 8 % 100g, 150 kcal

Ennen: Vehnäpaahtoleipä 100g, 264 kcal ja Ruisleipä 100g, 225 kcal
Nyt: Kahden munan munakas kasviksilla, n.166 kcal riippuen kasviksista , rahkapurkillinen (250g) 1-2dl marjojen kera (+1 rkl Psylliumia) n.186 kcal riippuen marjoista.

Ennen: Peruna 100g, 74 kcal / hiilarit 15,5g, Riisi 100g, 137 kcal / hiilarit 30,2g, Pasta (vehnä) 100g 97 kcal / hiilarit 19,6g
Nyt: Kasviksia 100g, n. 20-30 kcal / hiilarit 3-4g, Juurekset 100g, 21-38 / hiilarit 3-7g

Näitä korvausjuttuja on mulla toooooodella paljon! Joten josko haluatte tietää lisää, niin kysykää ihmeessä =)



Artikkelissa mainitaan myös, että nälkä on laihduttajan pahin vihollinen ja että säännöllinen ruokarytmi ja annoskokojen oikeus tuottavat tulosta. Ja niinhän se on! Itse olen nyt oppinut syömään 4-5 kertaa päivässä, entisen 3 kerran sijaan, mutta annoskoot ovat kyllä suurentuneet (artikkelissa mainittiin, että niiden tarvitsisi pienentyä)... heh... Mutta niiden koko tuleekin riippua ruoan laadusta ja siitä, että mitkä ovat tavoitteesi. Jotkut toivoo pääasiassa laihtuvansa, kun taas jotkut haluavat samalla kasvattaa lihasmassaa ja silloin puhutaankin jo ihan erilaisista valinnoista.

Sanoisin, että tärkeintä on oppia kuuntelemaan kehoaan. Jos tunnet näläntunteen, niin varmista, että se oikeasti on myös nälkää. Juo lasillinen vettä, jos ei kymmenessä minuutissa nälkä lähde, juo toinen lasillinen ja odota taas kymmenen minuuttia. Jos vielä tämän testin jälkeen sulla on nälkä, niin sulla oikeasti on nälkä ja tämä tarkoittaa sitä, että joko viimeisestä ateriastasi on turhan paljon aikaa tai sitten annoskokosi ja/tai ateriasi ruoanlaatu eivät ole olleet oikeanlaiset.

Artikkelin lopussa käsitellään sokerin määrää, että mikä olisi hyvä määrä ja että kuinka monissa kevyttuotteissakin nykyään on paljon sokeria. Eli tarkkana saa kauppareissulla olla, josko aikoo pelkkien kevyttuotteiden avulla laihdutella... En suosittele!

Lopussa mainitaan, että virallisten ravitsemussuositusten mukaan sokeria tulisi olla enintään 10% päivän energiatarpeesta eli 50-75g. Tämän voi saada esimerkiksi juomalla yhden tölkillisen limppaa.

Itse olen nykyään erittäin paljon sokereita välttävä ja vähähiilihydraattista ruokavaliota suosiva ja oon huomannut, että viihdyn nykyisten valintojeni kanssa hyvin eli ruokaa on riittävästi ja se maistuu hyvältä!

Ja EI... En ole täysin herkuttomalla "dieetillä", mutta ne herkut ovat nykyään todella paljon sokerittomampia ja rasvattomampia kuin ennen. Uskallan jopa myöntää, että olen pikkusen ylpeä itsestäni... Vaikka sortumisia on ollut, niin entiset herkut eivät maistu enää läheskään niin hyvältä, kuin nämä nykyiset. Eli olen aikamoisen varma, että sortumiset ovat pian historiaa! JEE!

Laitetaas tähän loppuun teille vielä linkki aivan ihanaan jäätelöreseptiin. Kevyempään sellaiseen! Reseptiin pääset TÄSTÄ!


Tsemppiä kaikille elämänmuutosta tekeville!




#elämäntapamuutos #laihduttaminen #painonpudotus #weightwatchers #loosingweight #lifechange #linkkijäätelöreseptiin #pysyvästikevyempi

1 kommentti:

  1. Kuulostaa hurjan hyvältä!!! Hyvä sinä! Ihailen! :)

    VastaaPoista

Kiitos kommentistasi =)