s Mammalaiffii: Elämäntapamuutos vko 9: tulokset ja vinkkejä painon jumitukseen!

maanantai 16. maaliskuuta 2015

Elämäntapamuutos vko 9: tulokset ja vinkkejä painon jumitukseen!

Niin kuin viime viikolla jo mainitsin, niin tällä viikolla pidän väliviikon punnituksesta, sillä viime torstaina pidin ns. vapaasyöntipäivän tai oikeastaan kahtena päivänä, torstaina ja osittain perjantainakin. Sen verran käväsin viikonloppuna vaakaa morjenstamassa, että huomasin ettei lukemat pompsahtaneet kovin pahasti ylöspäin, josta olen hurjan tyytyväinen. Eli ihan hyvin silloin tällöin voi antaa itselleen syöpötellä vähän jotain herkkujuttujakin, kunhan ei ihan överiksi vedä =) 

Nyt on hyvä jatkaa muutosta eteenpäin ja seuraavat vapaasyöntipäivät ovatkin sitten esikoisen synttärikekkerien ohella. 

Halusin kumminkin teille jotain aiheeseen liittyvää kirjoitella luettavaksi ja päätin, että kirjoittelen teille siitä, että mitä kaikkea tulisi ottaa huomioon, kun paino alkaa jumittamaan... 

(cc0)

 

Kun paino jumittaa!?!



Kun lähtee tekemään pysyvää elämäntapamuutosta ja painoa on pudotettavana useita kiloja, niin väkisin välillä paino jumittaa syystä sun toisesta. Välillä saattaa jopa tullaa plussaa! Älä murehdi turhaan, jos olet kumminkin sitoutunut muutokseesi ja tehnyt sen eteen paljon töitä, niin kyllä se sieltä taas lähtee takaisin laskusuuntaan! Onhan olosi kumminkin jo paljon parempi, eikö niin? Ja välillä on hyvä unohtaa vaaka kokonaan ja mittailla mittanauhalla mittoja ja ottaa itsestään "väliaika"-kuvia. Kuvia kun vertaat aloituskuviin, niin kyllä mieli lepää ja hymyä on vaikea piilotella. Vai mitä?

Mutta mistäs moiset jumittelut saattavat sitten johtua?


Ihmiset ovat yksilöitä ja siksi myös jokaisen ihmisen painonpudotus on hyvin yksilöllistä ja siksi on vaikeata sanoa, että joku määrätty kunto-ohjelma tai ruokavalio-ohjelma toimisi kaikille yhtä hyvin, ilman soveltamista. Ei... ei se sovikaan! Aina on ihmisiä, joiden kroppa vaatii joitain muutoksia, joko terveydellisistä syistä tai sitten vaan siksi, että hänelle joku toinen vaihtoehto toimii paremmin. Painonpudotus on meinaan aineenvaihduntalaji. Ja siihen vaikuttaa todella moni tekijä. Esimerkiksi lihasten kunto, aikaisemmat laihdutukset sekä perimä.

Ensinnäkin tarvii sanoa, että painon jumitukset menevät yleensä ohi ihan itsestään ajan kanssa, kun kroppa tottuu taas ajatukseen, että vielä pudotetaan painoa, eikä vaan ylläpidetä sitä. Mutta on myös asioita, joita on hyvä tarkastella, jotta painon pudottaminen jatkossakin on mahdollista ja mahdollisimman sujuvaa.

Syötkö liian vähän?


Mahdollista? Todellakin! Moni innostuu vähän liikaakin vähentämään ruokavalionsa kalorimäärää ja siksi keho voi mennä säästöliekille. Muutamilta nettisivuilta löysin maagisen rajan, 1500 kcal, jonka alle ei suositeltu menevän, juurikin tämän takia. 

Myös liikunnalla on oma osuutensa tähän asiaan, sillä kulutus voi helposti lisääntyä niin paljon, että päivän energiansaanti jää turhan pieneksi ja sitten onkin ennen kuin huomaakaan säästöliekillä ja silloin on todella paljon vaikeampaa laihtua.


Juotko tarpeeksi ja onko proteiinimääräsi tarpeeksi suuri?


Tarvittavasta juomisen määrästä ollaan monessa paikassa montaa eri mieltä. Joissain kerrotaan, että olisi hyvä juoda 3--4 litraa vettä, jossain 3 litraa ja jossain jopa niin, että 1-2 litraa nesteitä riittäisi... Viimeinen tietolöytö sai minut melkein putoamaan sohvalta! Itse voin kokemuksen kautta sanoa, että parhaan painonpudotusvauhdin saa päälle juomalla 2,5 litraa vettä ja 0,5 litraa maitoa / maitojuomaa päivittäin ja sitten lisäksi esimerkiksi pari kuppia teetä tai kahvia tms. Mutta pääasia on, että ei juo liian vähän, sillä silloin se hidastaa aineenvaihduntaa ja sitten taas ollaan helposti menemässä säästöliekin puolelle. Kannattaa myös muistaa, että kun liikkuu / urheilee, niin nestetarve lisääntyy. 

Proteiinista on jo pitkän aikaa kohistu ja uutisoitu monesta lähteestä. Ja onhan se tietty tärkeä tieto ihmisille, mutta mielestäni pitäisi myös painottaa sitä, ettei sitä nyt ihan tolkuttomasti tarvi päivittäin syödä. Proteiini myös sisältää helposti rasvaa ja myös siksi tulisi olla varovainen. Painonpudottaja tarvitsee proteiinia vähintään yhden gramman jokaista kiloaan kohden joka päivä. Mutta tulee muistaa proteiinien laatu ja rasvaisuus. Itse suosittelen valitsemaan esimerkiksi kanaa, kalaa ja kananmunia. Myös vähärasvaiset juustot ovat suosikkejani. Itse käytän välipalalla Fast Protein Pancake Mixia lettujen tekemiseen ja syön ne marjojen kera. Toimii mukavana ja maukkaana proteiinilisänä ja sitten mun ei tarvi olla muuten niin kovin huolissani proteiinien saannista.

Nukutko tarpeeksi? Vai onko sinulla univajetta?


Uni on sitten ihmeellinen asia. Minulle hyvin vaikea asia tällä hetkellä, sillä tytöt ovat todella varhaisia herääjiä ja itse olen iltavirkku & aamutorkku -mallia. Ja pitäisikin opetella menemään aikaisemmin nukkumaan, jotta saisin omaa univajettani nukuttua pois, sillä minulla se taitaa olla yksi suurimmista syistä painoni hitaaseen putoamiseen tai siihen, että välillä tulee plussaa ja/tai olen joutunut säästöliekille ja paino jumittaa paikoillaan.
Univaje meinaan heikentää aineenvaihduntaa sekin, pahus! Ja se on siitä kurja asia, että se vaikuttaa myös nälän ja kylläisyyden tunteita säätelevien hormonien toimintaan. Uskomatonta, mutta totta! Ja huomasin univajeen olevan syyni myös aika ajoittain esiintyvään stressiinikin, sillä se vaikuttaa myös stressihormoneihin ja aiheuttaa aivan turhia himoja rasvaisiin ja sokeripitoisiin herkkuihin! Joten elämäntapamuutokseni terveellisempään elämään ja ruokavalintoihin vaikeutuu ja kiloni on ja pysyy ja kun niitä on ylimääräisiä, niin ne puolestaan sitten heikentävät unen laatua. Väsynyt kroppa myös menee helposti säästöliekille, kuluttaen energiaa normaalia vähemmän ja väsyneenä itselleni ainakin on vaikeampaa lähteä lenkille tai harrastamaan yhtään mitään muutakaan energiaa vaativaa toimintaa.

Syötkö vielä samalla tavalla, kuin 10 kg sitten?


Sitä helposti suunnittelee itsellensä painonpudotukseen jonkun tietyn päivä kalorimäärän, jota noudattaa tai ehkä noudatat jotain määrättyä painonpudotusohjelmaa? Oletko tarkastanut energiatarpeesi tarpeeksi usein? Kun paino putoaa, niin energiatarpeesi myös vähenee, sillä keho ei kulutakaan enää niin paljon energiaa kuin ennen. Eli on hyvä muistaa päivittää aina välillä sekä syöminen että liikunnan määrä. Myös itse oman kokemuksen kautta ohjeistaisin katsomaan välillä peiliin, että joko sieltä kurkistaa sellaisen kokoinen nainen/mies, jota olet tavoitellut. 

Päivitä tavoitteet


Myös yksi sudenkuoppa itselleni on aikoinaan ollut, että tavoittelen liian paljon, liian nopeasti eli tavoitteeni eivät ole olleet realistisia. Uskallan väittää, että kukaan aikuinen ei esimerkiksi pysty enää teinifarkkuihinsa mahtumaan, sillä ainakin naisen kropan malli muuttuu, kun tytöstä tuleekin nainen (yleensä).

Kannattaa tosiaan muistaa myös, että vaakalukema ei ole ainoa mittari. On hyvä käyttää myös mittanauhaa ja mitata itseään. Kun paino junnaa, mutta vyötäröltä onkin lähtenyt senttejä tai vaikka reidestä, niin se tuntuu ihanalta ja siitä tietää, että homma etenee. Myös lihasten kasvu, rasvakudoksen lähdön rinnalla, saa painon välillä pysähtymään ja tämä selviää myös mittanauhalla ja peiliin vilkaisemalla.



Jos sulla on elämäntapamuutos meneillään, niin onko sulla jumittanut paino missään vaiheessa? Huomasitko sille syyn? Miten sait painon taas putoamaan vai lähtikö se itsestään uuteen laskuun? 

 

 

#mammalaiffiielämäntapamuutos #elämäntapamuutos #laihdutus #painonpudotus #painojumittaa #vinkkejälaihdutukseen #laihdutusvinkit #weightloss

2 kommenttia:

  1. Itse tiputtelin viime syksynä raskauskiloja ja paino ei meinannut aluksi lähteä millään tippumaan! Syy oli tosiaankin se, että söin liian vähän, sillä imetinkin vielä.. :) Kun aloin lisäilemään ruokaa, niin johan lähti paino laskuun!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos kommentistasi :)

      Hienoa, että huomasit asian ja sait tuloksia aikaan. Onnea :)

      Toi on tosiaan välillä aika hätkähdyttävää, että kuinka paljon sitä kunnon ruokaa joutuukaan syömään, jotta kroppa jaksaa laihduttaa. Itsellänikin junnannut välillä paino siksi, että on kiireen takia jäänyt muutama ateria välistä.

      Poista

Kiitos kommentistasi =)