s Mammalaiffii: Elämäntapamuutos: Vko 7 tulokset

maanantai 2. maaliskuuta 2015

Elämäntapamuutos: Vko 7 tulokset

Uskomatonta, kuinka nopeasti aika menee. Tuntuu siltä, että juuri vasta kirjoittelin teille edellisviikon kuulumisia elämäntapamuutoksestani ja nyt kirjoitan taas... Johtunee varmaan siitä, että talvi on vaihtumassa kevääksi ja meidän päivittäiset touhut tuntuu vaan kokoajan lisääntyvän =)

 Mutta joo... Itse asiaan... Tällä viikolla oli mun toiseksi viimeinen Fitfarmin SS Superdieettiviikko ja vihdoin mun paino notkahti kunnolla alaspäin! Oon niin onnellinen! Vaikka paino onkin mulle vain luku ja parempi olo ja hyvinvointi ovat tärkeämpiä, niin silti tämä oli oikein mukava yllätys.

Vko 7 tulokset:

-1,8 kg (yht. -5,5 kg)



Hitaastihan tuo paino näyttää laskevan (lukuunottamatta viime viikkoa) ja se onkin saanut minut miettimään asiaa tarkemmin. Ensiksi alkuun voinkin todeta, että minulle tosiaan on tärkeintä hyvä olo ja että jaksaa touhuta sekä arkiaskareita että toohottaa ja leikkiä lasten kanssa ilman puuskutusta ja väsymystä. Muistan vielä nipin napin sen ajan, kun olin vain lievästi ylipainoinen ja silloin mulla riitti uskomattoman paljon virtaa. Olisin voinut jakaa sitä muillekin. Silloin olikin vaikeuksia saada purettua sitä kaikkea energiaa ja kävinkin kuntosalilla sekä ryhmäliikuntatunneilla todella paljon. Ja silti energiaa vaan riitti ja riitti.

Nyt kumminkin tavoitteeni on erilainen! Haluan itsestäni energisen, mutta haluan saada myös lihaksistoni parempaan kuntoon, jotta lepokulutukseni nousee ja välillä on sitten ihanaa vaan hengailla, ilman suurempia liikuntasuorituksia. Sillä loppupeleissä mussa taitaa olla kaksi "vaihdetta": joko liikun megapaljon (liian paljon) tai sitten en liiku juuri ollenkaan. Sillä muhun ei ole se kuuluisa liikuntakärpänen vieläkään löytänyt tietään, mutta salikärpänen kyllä löytyisi ja se pahus on pikkuisen vaarallinen, jos sen liiaksi päästää valloilleen ja varsinkin nyt, kun salimaksuihin ei ole varaa.

Mun lempikasvis on myskikurpitsa, joka on tuo hassun näköinen, vaalea ja päärynän muotoinen kasvis vasemmalla ylhäällä ja lempi hedelmäni on omena, joita on heti myskikurpitsan alapuolella. (Public Domain Dedication - kuva)

Näin nopeutat aineenvaihduntaasi 

 

Minun aineenvaihduntani oli todella jumissa laihdutukseni 4 ensimmäistä viikkoa, joten se laittoi minut tutkimaan ja kokeilemaan yhtä sun toista, että saisin sen toimimaan kunnolla! Nyt päätin jakaa löydökseni myös teidän kanssanne =)
 
  1. Juo aamulla ennen aamiaista pari lasillista vettä! Tämä auttaa aineenvaihduntaa käynnistymään tehokkaammin aamulla...
  2. Muista aamiainen!! Se on päivän tärkein ateria ja sen pois jättäminen vaikuttaa aineenvaihduntaan hidastavasti. Jos näin käy ja haluat pudottaa painoa, niin eipä se onnistukaan niin hyvin, sillä aamiaisen pois jättäminen hidastaa myös kehosi rasvanpolttoa.
  3. Muista juoda vettä säännöllisesti pitkin päivää. Ihmisen elimistössä tapahtuu päivittäin paljon kemiallisia reaktioita ja aineenvaihdunta on yksi niistä. Ne kaikki ovat riippuvaisia vedestä. Joten muista juoda vettä säännöllisesti! Ota vaikka vesipullo aina mukaan, mihin ikinä menetkin!
  4. Syö tarpeeksi ja säännöllisesti! Ethän syö liian vähän? Jos syöt liian vähän, niin elimistösi saattaa mennä säästöliekille. Olen itse kokenut hyväksi tavaksi syödä 3-4 tunnin välein. 5-6 ateriaa per päivä. Ja ravinnon laadun olen huomannut myös olevan erittäin tärkeä asia. 
  5. Vitamiinit. Muista pitää huolta vitamiineista. Kun kroppasi saa tarpeeksi kaikkia vitamiineja, se voi hyvin ja pohja aineenvaihdunnan toiminnalle on kunnossa.
  6. Pidä huoli ruokasi proteiinipitoisuudesta. Sekä lihaksisto että laihduttaminen vaatii proteiinitason kasvattamista. Laihduttaminen "syö lihasta" ilman sitä tukevaa liikuntaa ja proteiinia, joten jos haluat laihtua, kiinteytyä ja jaksaa jatkossa enemmän ja olla virkeämpi, on sinun huolehdittava myös ruokavaliosi proteiinimäärästä. Älä kumminkaan vedä överiksi... eli proteiinejakin voi syödä liikaa. Suosittelen keskustelemaan tästä asiasta alan ammattilaisten kanssa, ennen ruokavaliomuutostasi!
  7. Ylläpidä/kasvata lihaksistoasi ja pysy liikkeessä. Kun lihakset ovat kunnossa / niitä on tarpeeksi, tehostuu aineenvaihdunta ja myöskin kalorien palaminen, sillä lihakset polttaa enemmän kaloreita kuin rasvakudos. Mutta on hyvä muistaa myös aerobinen liikuntaosuus ja pysyä muutenkin liikkeessä lähes kokoajan. Eli tämä voi tapahtua vaikka nilkkaa / rannetta pyörittelemällä, jalkaa heiluttamalla tms, joka uskomatonta kyllä, piristää aineenvaihduntaa =)
  8. Kuidut!! Ne aktivoivat elimistön energiankulutusta ja pitävät sinut kylläisenä. Ja ei muuten tule niin helposti mielihaluja herkkuihinkaan ;) Itse syön kuituja noin 25g päivässä (psylliumia (85% kuitua) teelusikallinen aamu- ja iltapalarahkaan, syön hedelmiä ja kasviksia).
  9. Tulinen ruoka kiihdyttää aineenvaihduntaa. Mm. Chilin käyttö tehostaa aineenvaihduntaa, mutta on hyvä muistaa, että jos sitä syö säännöllisesti, niin elimistö tottuu siihen. Joten se on hyvä tehostuskeino silloin tällöin... Itse käytän nimenomaan chilijauhetta jauhelihaa paistaessani.
  10. Entäs sitten se kofeiini! Kofeiinin kanssa on vähän sama juttu, kuin tulisten mausteidenkin kanssa eli kahvi ja tee kiihdyttävät kyllä aineenvaihduntaa kivasti, mutta olette varmaan huomanneet, että elimistö jää kaipaamaan sitä kofeiinia... ja tällöin elimistösi on jo tottunut siihen ja silloin se ei enää tehosta aineenvaihduntaa. Joten jos on mahdollista, niin juo välillä pari kupillista kahvia tai teetä ja valitse välillä sitten se kofeiiniton vaihtoehto, jotta vaikutukset pysyy parhaimmillaan =)

Mukavaa viikon alkua kaikille!!



#mammalaiffiielämäntapamuutos #elämäntapamuutos #laihdutus #painonpudotus #fitfarm #sssd2015 #tehostaaineenvaihduntaa #aineenvaihdunta

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi =)