s Mammalaiffii: Painonpudotuksen kompastuskivet

keskiviikko 7. tammikuuta 2015

Painonpudotuksen kompastuskivet

Nyt kun elämänmuutokseni eli aluksi painonpudotukseni lähenee alkuaan, niin tunsin itselleni tärkeäksi miettiä etukäteen sekä kompastuskiviä, joita olen aiemmin jo kokenut, että kompastuskiviä, joihin voin muutoksessani törmätä. Päätin jakaa ne myös kanssanne, jotta tekin pystyisitte niitä välttämään, josko jollain sattuu olemaan samanmoinen urakka edessä.

Esimerkiksi itsensä hemmottelu herkuilla, syömällä "hyvin"... Voisinko hemmotella itseäni muuten kuin syömällä herkkuja? Mitä oikeasti kaipaan? Ja onko minulla edes nälkä vai vaan mielihalu syödä jotain...


Painonpudotus ja -hallinta eivät tapahdu taikaiskusta!

Niihin tarvitaan minulta asenteiden ja elämäntapojen muuttamista pysyvästi!



Tein kuvan Picmonkey:lla

Kompastuskiveni:


1. Sairastelu

Tästä hyvä esimerkki on viime syksy. Lähdin hienosti liikkumaan pudottaen painoani ja senttejäkin katosi mukavasti. Kunnes!! Meidän perheeseen iski sairastelukierre ja kaikki kaatui siihen. Minulla ei ollut enää aikaa tai jaksamista panostaa liikuntaan tai että olisin noudattanut tarkkoja ohjeita syödä ja juoda tarvitulla tavalla...

2. Liian tarkka ohjeistuksen noudattaminen

Kun liian tarkkaa jotain noudattaa, niin saattaapi se tulla joko kukkarolle pahuksen kalliiksi tai sitten siihen vaan väsyy liikaa. Tarttee muistaa, että oman järjen käyttö on myös suositeltavaa! Itse olen vähän turhankin tarkka noudattamaan ns. sääntöjä ja siksi motivaationi kärsii, josko ei ole tarpeeksi aikaa, jaksamista tai rahaa noudattaa niitä.

3. Ajanpuute

Vaikka sitä kuinka haluaisi ajatella, että vanhemmilla on oltava omaakin aikaa jne, että on ehdittävä harrastaa... Niin ei se ole niin helppoa! Ei varsinkaan pienten lasten kanssa. Sitä ei niin vaan pompata viideltä ylös sängystä ja lähdetä lenkille. Vaan jos lapset nukkuu, niin et voi mennä ja josko he ovat hereillä, niin heidät on "pakattava" mukaan ja sitten liikuntasi onkin lasten armoilla. Joko saat kunnon painolastin kärryihin työnnettäväksi tai sitten liikuntasi on mitä on... ei kovin tehokasta... puistoilua.

Ehkä olen myös liian "kiltti", kun en halua kovin usein heitä molempia isällensä jättää vahdittavaksi, jotta pääsisin säännöllisesti liikkumaan tms. Välillä kyllä ovat isin kanssa kolmistaan, tottakai =)

Mutta kun se ei ole kauheen luxusta hoitaa molempia yksin... 2,5 vuotiaan uhmaa (riippuen päivästä, että kuinka vahvana uhma ilmenee) ja 1 vuotiaan kitinöitä (kyllä, Aino on nyt oppinut näyttämään ja kunnolla, jos ei saa mitä haluaa... eli kitinää on välillä ja paljon, huoh! Onneks vaihe on ohimenevä). Mutta siis tottakai on paaaaljon hetkiä, jolloin on ihan älyttömän hauskaa ja ihanaa ja supersöpöö jne lasten kanssa.

4. Mukavuudenhalu

Meikä on vaan niiiiiiin mukavuudenhaluinen, että siitä olisi opittava pois! Jos joku tuntuu ikävältä, niin tarttis saada se tuntumaan mukavalta... Huoh... Tarttis oppia poistumaan omalta mukavuusalueelta, varsinkin liikunnassa!

5. Lohtusyöminen

Tää on mun suurin kompastuskivi! Kun tulee paha mieli jostain, jokin harmittaa tai kun on väsynyt tai uupunut... niin saan todella suurta lohtua siitä kielen mitasta, jossa maistan jonkun herkun, jota syön. Tästä olisi todellakin opittava pääsemään eroon!

Tarvitsisi löytää aikaa miettiä se todellinen syy, että mikä mua oikein pännii, harmittaa tai surettaa ja yrittää löytää siihen jokin muu ratkaisu, kun syöminen.

6. Kyläily

Kun noudatan ruokavaliota, niin mä kanssa haluan sitä noudattaa tarkasti. Kyläillessä ei yleensä pysty säntillisesti sitä noudattamaan ja voi sitä ärsytyksen määrää! Ja sitten kun niille herkuille ja normaali syömisillekin antaa pikkurillin, niin sehän ottaa ja vie helposti multa koko käden!! Sen jälkeen lipsuu todella helposti pian uudelleen... Varsinkin, kun vaaka ottaa ja näyttää vähän plussaa tai paino alkaa junnaamaan paikallaan, moisen vuoksi. ARGH!

7. Jos tulee pari plussaviikkoa tai paino ei liiku

Pari viikkoa vielä menee... Mutta sitten alkaa mieli tehdä tepposiaan. Jos kerran paino ei liiku muutenkaan, niin mitä jos ihan pienen satsin ottaisi pastaa vihannesten sijaan tms ja siitä pikkuhiljaa taas koko homma karkaa sivuraiteille. Tässäkin taas yks asennevamma, josta mun on päästävä eroon!

8. Liikunta ei tunnu hyvältä

Tää on sellanen kompastuskivi, joka mulla on ollut aina. Liikunta ei vaan tunnu hyvältä, on se sitten ihan mitä vaan. Ainoat kerrat, jotka ovat olleet miellyttäviä, kun oon päässy ystävän kanssa lenkille (ihan yksin) ja ollaan höpötelty siinä samalla kaikennäköistä ja matka taittuu huomaamatta.

Mutta joo, edelleen sitä liikuntakärpästä ootellessa, jatkan eteenpäin... Saa sitä pienellä määrää pakkoliikuntaakin aikaseksi elämänmuutoksen, mutta erittäin paljon toivon, että löydän sen mukavuudenkipinän liikuntaan! Vinkkejä otan vastaan =)

9. Liian isot tavoitteet

Kun tavoitteet ovat kaukaisia (vaikkakin välitavoitteita) ja jos paino alkaa junnaamaan tai vaikka tulee pienehkö plussaviikko... Niin alkaa helposti lipsuminen.

Joten tällä kertaa, mulla onkin vielä pienemmät välitavoitteet! Toivottavasti tällä kertaa onnistaa ja pääsen seuraavaksi opettelemaan sitten painonhallintaa =)

10. Makeanhimo

Mä en ikinä oo hirmuisesti tykänny karkista... MUTTA!! Kaippa mulla makeanhimoa on paljon tai sitten joku ihan älytön tapa, kun sitä karkkia kotiin kulkeutuu vähän väliä. Huoh!! Tämmösestä eroon ehdottomasti!

11. Nautintojen puute

Tää menee oikeastaan samaan kastiin, kuin lohtusyöminen! Eli kun oikein mikään ei tunnu nautinnolliselta. Tytöille on tullut känkkäränkkä kylään (toinenkin riittää), itsellä huono päivä, mieskään ei hymyile jne jne. Silloin vaan tuntuu siltä, että ainoa nautinto löytyy ruoasta ja joskus vaan jo siksikin, että oon aina tykänny hirmuisesti herkullisista ruoista. Esimerkiksi ravintolaruoista (Ei, emme käy juurikaan ravintoloissa), joita voi kotonakin toteuttaa jne. Voi maustaa helposti monen ruoan herkulliseksi ;)

Eli mun tarvitsee alkaa löytämään arjesta muitakin nautinnollisia asioita eli oppia nauttimaan ihan pienistä asioista. Ei helppoo, ei... Mutta ehkä mä tän opin! Toivottavasti!

11. Kaapissa olevat herkut

Näitä ei saa olla! Ne kiusaa mua ihan hirmuisesti, ku oon tällane herkkuaddikti!

12. Liikaa proteiinia?

Tähän en oo vielä kompastunut, mutta tuli mieleeni, että näin voisi käydä... Tarvii muistaa, että myös proteiini sisältää kaloreita ja välillä myös enemmän kuin hiilarit, koska proteiinin lähteissä on useasti rasvaa enemmän kuin hiilarilähteissä...

13. Työelämän, perhe-elämän ja oman hyvinvoinnin eli kuntoilun jne yhdistäminen!

Asia, joka jännittää mua ihan hirmuisen paljon!! Miten mä opin tuon yhdistämisen? Kohta se nähdään... Maaliskuun oon enää lasten kanssa kotosalla ja sitten pitäisi etsiä töitä, huih! Monta vuotta kotona lasten kanssa ja sitten takaisin työmarkkinoille... pelottavaa, mutta samalla varmasti todella hienoa ja upeaa!

Vaikka on vähän kurjaa, kun ei ole tällä hetkellä työpaikkaa, johon palata... Mutta samalla se on tosi motivoivaa. Mulla on kaikki ovet auki! Tavallaan =) Voin hakea mille alalle kiinnostaa mennä ja siellä sitten päättävät, että ottavatko vai eivätkö. Olenkin joten ihmeellisesti alkanut unelmoimaan niinkin tavallisesta työstä, kuin kaffelan työntekijä. Siinä näkee jatkuvasti ihmisiä, saa nuuhkia ihanaa kahvintuoksua koko päivän ja työ on mukavan nopeatempoista, että päivä menee nopeasti ja mikä ihaninta: töitä ei tuu kotiin! Eli ainakin mun ajatuksissani, työ olisi aikamoisen leppoisaa, mutta kuitenkin saa tehdä oikein kunnolla töitä kokoajan, jottei aika käy pitkäksi =)


Noin! Nyt ne on käyty läpi ja pääsen miettimään valmiiksi "sotasuunnitelmaa" kompastuskiviä vastaan ja kun ne eteen tulevat, niin enköhän minä niistä selviä. Toivottavasti!



#elämäntapamuutos #painonpudotus #painonhallinta #kompastuskivet

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi =)