s Mammalaiffii: Elämäntapamuutos ja painonpudotus: Motivaatiota vai ei?

tiistai 13. tammikuuta 2015

Elämäntapamuutos ja painonpudotus: Motivaatiota vai ei?

Eilen se sitten oli... Loppuelämäni ja elämäntapamuutokseni ensimmäinen päivä!

Kävin vaa´alla ja se raukka huusi armoa =\
Mittasin vyötärön, lantion, rintojen, reiden ja käden ympärykset... Huih...

Muutosta tosiaan vaaditaan! Pysyvää muutosta! 



Motivaatio on äärettömän tärkeä asia painonpudotuksessa. Ilman sitä, mistään ei tule mitään. Tukijoukkoja yhtään väheksymättä, jotka nekin ovat todella tärkeät. Varsinkin oman perheen tuki.

Mutta joo, takaisin motivaatioon... Motivaatio on siitä jännä asia, että sä et vaan voi yhtäkkiä päättää, että sulla on sitä! Se ei oo automaatio, joka tulee tosta noin vaan. Sun tarttee oikeesti lähtee miettimään useita asioita ja kaikki lähtee mielestäni liikkeelle muutamasta tärkeästä kysymyksestä:

  • Haluanko MINÄ pudottaa painoa itseäni varten? 
  • Miksi haluan pudottaa painoa? Listaa ainakin 5 asiaa...
  • Mitä haluan elämältäni jatkossa? 
  • Mitä olen valmis tekemään tavoitteitteni eteen? 
  • Mitkä ovat toimintatapani edetä?

 **********

Omia ajatuksiani kysymyksistä:

Itse olen miettinyt noita omalta kohdaltani jo todella paljon. Kyllä, haluan kevyemmän olon itselleni ja suurin syy miksi haluan elämäni terveellisemmäksi muuttaa... on se, että minä haluan sen oikean Millan esiin ylisuuren nahka-asun alta. Joka muuten on aikamoisen hyvin topattu ;) En tunne itseäni tällä hetkellä omaksi itsekseni, koska peilikuvani ja kykyni liikkua ja toimia, eivät vastaa sitä, mitä tunnen sisälläni, olevani. Tähän haluan ehdottomasti muutoksen!
 

Miksi sitten haluan pudottaa painoani. Haluan tuntea itseni omaksi itsekseni, jotta saan lisää itseluottamusta ja itsekunnioitusta. Haluan tuntea itseni terveemmäksi. Tällä hetkellä, on milloin mitäkin kolotusta, ihan kuin olisin jo vanha mummo! Vähän väliä selkä kipiäni... ARGH!! Tottahan toki tuohon on raskauksilla ja synnytyksilläkin omat sormensa pelissä, mutta tiedän, että kun saan itseni parempaan kuntoon (edes sellaseen peruskuntoon), niin oloni paranee huomattavasti.

Haluan jaksaa liikkua kunnolla. Ilman läkähtymistä. Ilman että sydän tuntuu pompottavan niin (hölkkälenkillä) paljon, että kohta se lähtee karkuun... Eli peruskunto olis ihan jees ja mielellään vähän parempikin, jotta jaksaa näitten meitin ihanien ja megatoohottajatyttöjen perässä juoksennella jatkossa paremmin =) Jaksan minä nytkin, mutta hikkee pukkaa, kovasti...

Haluan olla edustava. Eli näyttää paremmalta ihan normaali kokoisissa vaatteissa. Ei missään XL tai jopa XXL... Huoh... Ja haluan käyttää kauniita vaatteita, en telttoja. Haluaisin olla kaunis ja seksikäs, edes vähän. Työelämässäkin pärjää paljon paremmin, josko näyttää siltä, että jaksaa tehdä töitä. Ei sillä... Vaikka ylipainoinen olenkin, niin työelämässä olen tosi ahkera ja yritän aina parhaani ja pyrin olemaan parhaimmistoa. Joka on tavallaan mun "kirous", koska sitten harmittaa, josko töissä ei olekaan töitä ja joutuu vaan hengaamaan ja odottamaan, että niitä tulee. Sellanen ei oo mun juttu ollenkaan.

Mun vaatekaappini sisusta on tällä hetkellä kauhtuneita ja nyppyyntyneitä vaatteita täynnä! MUTTA! Mulla on säästössä pienempiä, aika ihaniakin ja lähes käyttämättömiä vaatteita, mutta en mä mahdu niihin ja joudun kulkemaan noissa kauheissa kuteissa... En ole antanut itselleni lupaa ostaa uusia tai ainakaan kalliita vaatteita, ihan vaan siksi, koska oon lihonnut! Joten yksi syy on se, että haluan uuden vaatekaapin sisällön ja tällä kropalla en sitä saa!

Tavoitteitteni eteen oon valmis tekemään kaikkeni, perhe-elämän puitteissa. Koska kaiken edelle menee perhe! Se on mulle ehdottomasti tärkein asia! Mutta josko meinaa tulla esteeksi moinen asia, niin sitten vaan keksimään mukavia liikuntaharrastuksia perheen kanssa =) Ei aina tarvitse liikkua yksin tai ilman perhettä...

Toimintaperiaatteeni ovat ruokavalion keventäminen, sokeria paaaaljon vähemmän ja rasvasuus on ok, kunhan ei överiksi mene ja josko on rasvasta ruokaa, niin sitten sitä tarvii syödä tosi vähän ja lisäksi paaaaljon salaattia =) Liikuntapuoli tulee osaksi itsestään perheen kanssa touhutessa ja osa ystävän kanssa lenkkeillessä. Mutta liikunta on sellainen asia, mistä en aio ottaa tällä kertaa stressiä, koska aikamoisen monta kertaa mun elämäntapamuutos on kariutunut juurikin siihen, että koen sen epämiellyttäväksi pakkopullaksi. Nyt niin ei saa käydä!! Nyt mä oikeesti aion onnistua!! 

Tehostartin otan 26.1. lähtien Fitfarmin Supersize Superdieetillä. 6 viikkoa "valvotun" silmän alla ja motivaattoreiden kannustaessa. Eiköhän sillä saa hyvän startin, josta on sitten hyvä itse jatkaa eteenpäin =)

Mua on myöskin kiinnostanut jo pitkään superfoodit jonkun verran, joten tilasin itselleni aamupalaa piristämään Chia siemeniä =) Saas nähdä miltä maistuvat =)


**********

Jotta motivaatio pysyy yllä, niin sen eteen tulee tehdä töitä. On mietittävä mm. jo mainittuja asioita uudelleen ja uudelleen.

Ei saa laittaa itselleen liian vaikeita tavoitteita. Tavoitteiden tulee olla realistisia, verraten sinun omaan elämäntilanteeseesi. Esimerkiksi: Jos sinulla ei ole aikaa käydä 5 kertaa viikossa salilla tai jumpissa nyt, niin miten sinun olisi mahdollista tehdä niin myöskään jatkossa... Ei kannata aiheuttaa itselleen väkisin epäonnistumisia, sillä ne jos jotkin syö motivaatiota.

Mutta silti kannattaa antaa itselleen lupa epäonnistua!! Kun epäonnistut, opit ja osaat sen jälkeen tehdä asian toisin tai jos et osaa lähteä oikealle tielle yrittämään onnistumista, niin osaat ainakin kysellä asiasta ja hakea apua! Ja yrittämisen ja tekemisen kautta saat myös lisää motivaatiota =)

Vaikka epäonnistuisitkin välillä, ei se tarkoita, että se oli siinä, en pysty tähän! Vaan ota opiksesi ja jatka eteenpäin uusiin haasteisiin, taas entistä viisaampana ja kokeneempana!!




Mäkin olen ennen epäonnistunut ja häpeäkseni saan kertoa myös, että olen sitten myös luovuttanut! EI, ei niin... Nyt minäkin olen viisaampi ja lähden oikein kunnolla taistelemaan paremmasta olosta ja terveydestä! Mä haluan tätä ihan 100%:sti ja syynä on tosiaan minä itse! Ei yhteiskunta, ei toisten ihmisten mielipiteet tms. niin kuin aikaisemmissa yrityksissäni.

Lähde ihmeessä mun mukaan kamppailemaan paremmasta olosta ja terveydestä, jos siltä tuntuu ja haluat sitä täydestä sydämestäsi! Tsempataan toisiamme! Me pystytään siihen!


#motivaatio #elämäntapamuutos #painonpudotus #laihdutus #motivaatioteksti

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi =)