s Mammalaiffii: 10 Terveysvinkkiä talveen! Näin pysyt energisenä ja terveenä!

tiistai 20. tammikuuta 2015

10 Terveysvinkkiä talveen! Näin pysyt energisenä ja terveenä!


Nyt kun tavoittelen uutta ja kevyempää elämäntapaa itselleni, niin mieleni on alkanut miettimään myös muuten enemmän terveyttä ja miten selviäisimme terveempinä koko perhe, sillä meitä on lähiaikoina vaivannut flunssa todella usein. Joten lähdin ajattelemaan asioita, selailin myös nettiä ja mietin netistä löytyviä vastustuskykyyn liittyviä asioita ja tässä teille mietintöjeni tulos (Muistathan, että nämä on nimenomaan minun mietintöjeni ja kokemusteni kautta kirjoitettu, joten en takaa, että tieto on 100% oikeaa tietoa. Tein kyllä taustatyötä, mutta silti en voi olla täysin varma):


10 Terveysvinkkiä talveen!

Näin pysyt energisenä ja terveenä!

 

 1. Ota aikaa. Kun lopettaa kokoaikaisen kiirehtimisen paikasta toiseen ja oppii olemaan itseään ja muita kohtaan vaatimattomampi, niin silloin ei elämäkään tunnu niin stressaavalta. Delegoi töitä myös muille (sekä töissä että kotona, mahdollisuuksien mukaan). Joku toinen voi tiskata, viedä roskiksen, järjestää lelut omiiin paikkoihin tai vaikka luoda lumet! Sinun ei tarvitse tehdä niitä kaikkia itse. Ja mieti, että onko kaikki "kiireiset asiat" todella tarpeellisia tehdä? Karsi turhat pois, jotta pääset viettämään omaa aikaa. Voit myös keksiä vaihtoehtoista tekemistä perheellesi tai lapsillesi. Hyvin suunniteltu, tietää sulle omaa aikaa tai sitten saatte olla rentoja ja luovia yhdessä. Joka tapauksessa, mielesi lepää ja pysyy stressittömänä.

2. Syö terveellisesti. Valitse enemmän hedelmiä ja vihanneksia. Vältä valmisruokia ja valkoiset jauhot on hyvä vaihtaa täysjyvään. Näistä saat enemmän vitamiineja ja mineraaleja, jotka ovat elintärkeitä vastustuskyvylle! Talvella voit ottaa myös vitamiini- ja mineraaliannoksen ravintolisänä, mutta ne eivät korvaa tuoretta ja ravitsevaa ruokaa. Oletko muuten huomannut, että talvella lämmin keitto maistuu paljon paremmalta kuin lämpimillä ilmoilla?


3. Liiku. Vaikka talvella on kylmä, joskus jopa ihan jäätävän kylmä. Niin älä hylkää liikuntaa ja jää sohvalle harrastamaan penkkiurheilua. Sisäliikuntalajeja on todella monia. Osa vaativia, osa vähemmän vaativia ja osa lähinnä vetreyttäviä ja rentouttavia. Tai pue itsesi todella lämpimästi ja lähde ihailemaan talvista luontoa, rauhalliselle kävelylle tai jos siltä tuntuu, niin kunnon hikilenkille. Jos jostain syystä et pääse lähtemään ulos, niin muista tuulettaa päivittäin, jotta saat raitista ilmaa. Raitis ilma tekee hyvää ja pysyt terveempänä.

Talvella tulee myös helposti alakuloinen olo, joidenkin kohdalla voidaan puhua jopa talvimasennuksesta. Myös tätä voit pitää loitolla, liikkumalla ulkona päivittäin. Talvinen aurinko ja raitis ilma auttaa. Jos olet taipuvainen masennukseen, niin myös kirkasvalolamppu saattaa auttaa sinua pimeän ajan yli.


Maaliskuussa 2014 ulkoilua tyttöjen kanssa. Meikä on ihan hirveen näkönen tässä, mutta laitoin silti. Huomaattekos kuvassa, että ruoho vihertää jo =)

4. Juo. Nestehukka ja aineenvaihdunnan epätasapainoisuus luo väsymystä ja oloa, että et jaksa tehdä mitään. On tärkeää juoda vähintään 2 litraa vettä päivässä, mutta kunnon aineenvaihduntaboostin saat juomalla vielä enemmän. 


5. Ota päivittäin D-vitamiinilisä. D-vitamiini on talven "taikalääke" ja auttaa pysymään energisempänä ja virkeämpänä koko talven. 


6. Muista levätä. Jos et saa levättyä tarpeeksi, niin tulet yliväsyneeksi. Kun ihminen on tarpeeksi yliväsynyt, altistuu hän helpommin tartunnoille, koska vastustuskyky on alentunut väsymyksen myötä.


 7. Pese usein käsiäsi. On erittäin tärkeää pestä kädet vedellä ja saippualla, kun flunssaa ja influenssaa on liikkeellä. Aina kun kosket likaista pintaa, voit siirtää tartunnan käsiisi tai käsistäsi – perusteellinen käsien pesu poistaa kuitenkin bakteerit käsistä.


8. Pidä huoli ihostasi. Talvella monen ja varsinkin atooppisen ihon omaavien henkilöiden iho kuivuu helposti. Jos havaitset ihosi olevan kuiva, niin muista "ravita" sitä perusvoiteella säännöllisesti. Muistathan kumminkin, että talvella kasvovoide on levitettävä ainakin puoli tuntia ennen ulkoilua eikä voiteessa saa olla vettä.

Atooppiselle iholle hyvä ihonhoitaja on kylmäpuristettu kookosöljy. Kannattaa kokeilla!


9. Ehkäise tartuntoja. Oletko miettinyt influenssarokotteen ottamista? Se antaa suojaa influenssaa vastaan. Jos se ei sitä kokonaan estä, niin lieventää ainakin oireita.

Jos kumminkin sairastut flunssaan tai nuhaan, niin voit vähentää sen pituutta ottamalla sinkkiä ja c-vitamiinia. Unohtamatta sitä d-vitamiinia ;) Muista myös heittää käytetyt nenäliinat aina heti roskiin ja pestä käsiäsi usein, näin estät taudin leviämistä asunnossa ja tarttumista muihin perheenjäseniin.


10. Haaveile keväästä. Mieti mitä kaikkea kevät tuo tullessaan. Ruoho alkaa vihertää, linnut laulaa kauniisti, kukat alkaa kukkimaan, luonto herää muutenkin talviuniltaan kauniiseen loistoonsa. Suunnittele kevääseen uusia tapahtumia ja asioita, joita tykkäät tai jopa rakastat tehdä, joista nautit suuresti ja joita et millään malttaisi odottaa. Kevät ei ole enää kaukana, muista kumminkin nauttia vielä talvesta, niin kauan kuin se on mahdollista!



**********

Tämmöisiä sain aikaseksi =) Tuliko mitään uutta? Olisiko sinulla jotain lisättävää listaan? Kommentoi omat vinkkisi, jotta toisetkin oppivat uusia niksejä talveen!


#elämäntapamuutos #terveys #terveysvinkit #talvi #talvimasennus #

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

Kiitos kommentistasi =)